Потіївська спеціальна
загальноосвітня школа-інтернат
I-III ступенів для дітей з наслідками
поліомієліту та церебральними
паралічами
Тел.: 0 (4132) 53 2 36; e-mail: Pot_int@ukr.net
Запрошуємо вас познайомитися з життям та роботою нашої школи-інтернату щодня від 12:00

Лікування ДЦП


Поряд із навчальним процесом головне місце приділяється лікувальній реабілітації учнів. Своєчасна корекція ушкоджених систем організму дітей — основа для їхньої успішної реабілітації та соціальної адаптації.

Серед нашого медичного персоналу педіатри та лікарі ЛФК, які пройшли курси на базі Міжнародної клініки відновного лікування професора В. І. Козявкіна; інструктори ЛФК, які пройшли курси у Житомирському центрі «Здоров'я»; медсестри фізіотерапевтичного кабінету та парафінотерапії; масажисти та молодші медичні сестри.

У школі є три зали лікувальної фізкультури, оснащених сучасними тренажерами та повним набором корекційного обладнання для відновлення функцій опорно-рухового апарату. Лікування проводиться за методикою професора Козявкіна. Інструктори лікувальної фізкультури працюють за новими ефективними методами реабілітації.

 

Обстеження і лікування


Потіївська школа-інтернат. Лікування ДЦП і поліомієліту у дітей - Обстеження і лікування Двічі на рік проводяться поглиблені медичні огляди дітей спеціалістами районної та обласної лікарень, які дають рекомендації для подальшого лікування, та лабораторне обстеження. Всі діти отримують необхідний курс медикаментозної терапії. Школа підтримує тісний контакт із ЖДОЛ та ЖОЛ, де проводяться поглиблені огляди та консультації профільними спеціалістами, стаціонарне та планове оперативне лікування дітей.

Житомирський протезний завод щорічно виготовляє ортопедичне взуття, ортопедичні устілки та протези. Також щороку наші учні мають можливість оздоровитися

у спеціалізованому санаторії «Іскра» у Євпаторії за кошти, виділені Міністерством охорони здоров'я.

Медичним персоналом постійно проводиться санітарно-просвітницька робота серед дітей з питань здорового способу життя, підтримання санітарно-гігієнічних норм особистого життя і праці.

 

Що таке ДЦП


За останні роки ДЦП став одним з найбільш розповсюджених захворювань нервової системи у дітей. Частота захворювань за даними М. Н. Нікітіної 1,71 на 1000 дитячого населення. Цей недуг входить до розряду невиліковних хвороб, але проведення своєчасної і правильної корекції ушкоджених систем організму дітей за допомогою корекційних фізичних вправ, застосування елементів спортивних ігор і спеціальних рухових режимів — це головна передумова для успішної побутової, навчальної, трудової і соціальної адаптації до реальних умов життя та інтеграції в суспільстві.

ДЦП є захворюванням головного мозку, що виникає під впливом різних патологічних явищ в/у, при пологах і в період новонародженості. У центрі клінічної картини знаходяться рухові розлади, що супроводжуються порушеннями функції інших аналізаторних систем (зору, вестибулярного апарату, глибокої чутливості і ін.), а також мови та психіки. У комплекс лікування ДЦП включаються і медикаментозні, фізіотерапевтичні процедури, заняття з логопедом і психологом, навчання навичкам самообслуговування і праці.

повернутися

 

Методи лікування


Лікування проводиться за методикою професора Козявкіна. Надзвичайно ефективно в школі використовуються фізіотерапевтичні методи: електрофорез з лікарськими препаратами, електростимуляція м'язів і нервів, електросон, магнітотерапія, лікування ультразвуком. Окрім традиційних методів лікування, широко застосовуються і менш відомі, проте не менш ефективні: іпотерапія, мануальна терапія, арттерапія та інші.
 

Іпотерапія

Потіївська школа-інтернат. Лікування ДЦП і поліомієліту у дітей - Іпотерапія Іпотерапія — метод лікування, заснований на взаємодії дитини з конем, адаптованим до можливостей дитини у навчанні верховій їзді. М'язи спини тварини, здійснюючи тривимірні рухи, масажують м'язи ніг дитини: внутрішню сторону стегон, литкові м'язи, голеностоп, пахову область. Вершник, намагаючись прийняти на коні надійнішу і зручнішу посадку, вимушений щільніше притискувати ноги до коня, що збільшує силу дії на його м'язи.

У процесі верхової їзди в роботу включаються всі основні групи м'язів тіла, це відбувається на рефлекторному рівні, оскільки дитина-вершник, рухаючись разом з конем, інстинктивно прагне зберегти рівновагу, щоб не впасти, тим самим спонукаючи до активної роботи як здорові, так і уражені м'язи, не помічаючи цього. Під впливом фізичних вправ посилюються функції вегетативних систем.

У разі сильного спастичного зведення ніг діти часто не в змозі сісти на коня глибоко, тому заняття починають немов напівлежачи, відкинувшись назад і розмістивши ноги ближче до шиї коня. Таке положення зручне для ніг, але незручне для вершника в цілому. Поступово дитина прагне сісти прямо, оскільки тільки у цьому положенні зможе самостійно триматися на коні, і їй доводиться опускати ноги нижче. Вершник, самостійно змінюючи своє положення і поступово випрямляючись, прагне глибше сісти на коня, що є одним з найважливіших принципів іпотерапії як методу фізичної реабілітації дітей з обмеженими можливостями. Дитина сама прагне подолати недуг і бачить результати своєї боротьби: стає зручніше сидіти, з'являється можливість управляти конем. Під час руху коня тулуб вершника виконує ті ж самі рухи, що і під час ходьби.

Окрім масажу ніг і сильної внутрішньої мотивації до занять, наявні ще два чинники, які сприяють зменшенню спастики. По-перше, це тепло — температура тіла коня на 2-3 градуси вища за температуру людського тіла. По-друге, відсутність внутрішньої напруги, яка іноді спостерігається у дитини при лікувальному масажі, оскільки на коні дитина вибирає навантаження самостійно.

повернутися
 

Парафінотерапія та апітерапія

Потіївська школа-інтернат. Лікування ДЦП і поліомієліту у дітей - Парафінотерапія та апітерапія Парафін — енергійний і порівняно діючий фактор теплолікування. Теплолікування застосовують з метою надання протизапальної, знеболюючої, антиспазматичної та розсмоктувальної дій.

Вплив парафіну зумовлено механічними і термічними факторами здавлюванням шкіри глибше розташованої тканини після охолодження парафіну і тепловим ефектом. Внаслідок цього покращується крово- і лімфообіг,

підвищується місцевий тканевий обмін, посилюється фагоцитарна функція елементів сполучної тканини, швидше зникають набряки, покращується живлення шкіри, вона стає еластичною і ніжнішою.

У нашому закладі парафінолікування застосовується для лікування ДЦП, сколіозів, парезів Єрба, міопатії, клишоногості, плоскостопості, артритів.

За методом професора В. І. Козявкіна з 2010 року в школі введено апітерапію — лікування продуктами бджільництва: медом, воском, прополісом. Застосовується місцево аплікаціями при парафінолікуванні.

Завдяки тепловому ефекту парафіну мед, віск та прополіс проникають глибоко в тканини тіла, суглоби, являються провідниками вітамінів, білків та інших речовин.

повернутися
 

Логопедична допомога

Одним із головних проявів дитячого церебрального паралічу є складні порушення мовлення: дизартрія (органічне ураження центральної та периферичної нервової систем — порушення артикуляції, голосоутворення, темпу, ритму та інтонування мови), анартрія (при тяжких ураженнях центральної нервової системи мова стає неможливою через повний параліч мовнорухових м'язів), алалія (відсутність або недорозвиток мови внаслідок органічного ураження

мовних зон кори головного мозку), — які ускладнені загальним недорозвитком мови, порушенням письма, логоневрозом, фонетико-фонематичним недорозвитком. Все це ускладнює засвоєння учнями шкільної програми.

На фоні дитячого церебрального паралічу спостерігають психофізичні, сенсорно-моторні порушення, які проявляються порушенням м'язового тонусу по типу паретичності, спастичності, дистонії. В результаті чого у дітей формуються патологічні артикуляційні уклади (контрактури губ, язика, м'якого піднебіння, голосових зв'язок, дихальної мускулатури), які мають стійкий характер.

Тому всім учням від підготовчого до 8 класу надається кваліфікована логопедична допомога. Вона спрямовується на подолання всіх первинних і вторинних порушень мови, слуху, зору, сприймання, уваги, пам'яті, логічного мислення. На логопедичних заняттях обов'язковим є проведення артикуляційної гімнастики для системної підготовки і закріплення необхідних артикуляційних рухів. З дітьми проводиться артикуляційна гімнастика:

  • постановка правильного мовленнєвого дихання, порушення якого є одним із симптомів дизартрії;
  • корекція порушень звуковимови та виправлень звуко-складової будови слів;
  • розвиток фонематичного аналізу, синтезу, уявлень;
  • формування слухового контролю за вимовою;
  • робота над диференціацією та автоматизацією звуків;
  • розвиток фонетико-фонематичної сторони мовлення;
  • робота з розширення запасу та уточнення значення слів, яка спрямована на збагачення словникового запасу та формування уявлень про навколишнє середовище;
  • формування фразового мовлення;
  • формування аналізу структури речення;
  • розвиток зв'язного мовлення.

З цими дітьми проводиться логопедичний масаж артикуляційного апарату, зондовий масаж по методиці Новікової.

повернутися
 

Спеціальне навчання письму

Письмо є складним психофізіологічним процесом, при якому рухи рук контролюються і направляються рухом очей. Рухи правої руки виникають внаслідок звуження і розслаблення м'язів за допомогою дій нервових імпульсів, які ідуть від рухомих клітин великих півкуль головного мозку. Тому між очима і рукою повинна бути при письмі правильна взаємодія. Порушення цих умов викликає невірну акомодація очей, напруженість в рухах руки, впливає на здоров'я дитини, що пише, і створює неминучі ускладнення в письмі.

На уроках вчителі постійно стежать за тим, щоб в учня в процесі письмових робіт розвивалась координація рухів пальців, кисті і передпліччя. Вихователями вироблені прийоми підготовки дітей до роботи під час письма (встановлення правильної пози під час письма). Частина учнів мають гіперкінези, розлади або недоліки координації рухів, недоліки моторики, вони потребують індивідуальної допомоги з боку вчителя. Особлива увага приділяється предметно-практичній діяльності дітей, вони вчаться діяти самостійно (ліпити, складати).

повернутися
 

Потіївська школа-інтернат. Лікування ДЦП і поліомієліту у дітей - Спеціальне навчання письму

Диференційована лікувально-педагогічна допомога

Види корекційної роботи у старших класах:

  • розвиток дрібної моторики (еспандери, конструктор, рахунок монет, робота з калькулятором);
  • розвиток зорового сприймання (розрізнення геометричних фігур та геометричних тіл);
  • розвиток просторового сприймання та формування креслярських навичок (робота з лінійкою, транспортиром, циркулем);
  • розвиток зв'язного мовлення (логопедична розминка, заучування скоромовок, створення діалогу між учнями на певних етапах уроку, робота парами, створення пошукових ситуаціях).

повернутися